At the beginning of the millennium there were two trumpet players in Europe who – independently of each other – played their instruments in a way no trumpeter had done before: pure noise generation, radically a-musical, with stunningly new playing techniques. A rustling, gurgling, bubbling and whistling as if the trumpet were an analogue synthesizer. However, this description leaves something out, for these noises still sounded like a trumpet, no synthesizer could have produced this kind of vibration, this drone. One of the trumpeters is Axel Dörner (Berlin), the other Franz Hautzinger (Vienna). Both have long ago presented seminal CDs which adequately reflect their work, both have already collaborated in a number of different constellations (for instance in trio with tabletop guitarist Keith Rowe). Now they team up again – in an all-trumpet trio, with Lebanese Mazen Kerbaj joining as the third man. Kerbaj has already played as a duo with Hautzinger and demonstrated that Hautzinger and Dörner’s idiosyncratic sound doesn’t have to remain an individual stylistic trademark of those two musicians, but can be extended and taken up by other players. And it is precisely because it is not about the effect, but about perseverance and an uncompromising attitude, and the inner freedom, that their sound is so stirring.

(Nozart 08)




German Version

Anfang des Jahrtausends gab es in Europa zwei Trompeter, die – unabhängig voneinander – ihr Instrument so spielten, wie es kein Trompeter zuvor getan hatte: rein geräuschhaft, radikal amusisch, mit halsbrecherischer neuer Technik. Ein Rauschen, Gurgeln, Blubbern und Pfeifen, als sei die Trompete ein analoger Synthesizer. Aber das greift zu kurz: Denn diese Geräusche klangen tatsächlich nach Trompete, kein Synthesizer hätte dieses Vibrieren, diesen Drone hinbekommen. Der eine Trompeter ist Axel Dörner (Berlin), der andere Franz Hautzinger (Wien). Beide haben längst die wichtigen CDs vorgelegt, die ihr Schaffen adäquat wiederspiegeln, beide haben bereits in verschiedenen Konstellationen zusammengearbeitet (zum Beispiel im Trio mit dem Table-Top-Gitarristen Keith Rowe). Jetzt treffen sie abermals aufeinander – in einem reinen Trompetentrio. Dritter im Bunde ist der Libanese Mazen Kerbaj. Kerbaj hat bereits im Duo mit Hautzinger gespielt und bewiesen, dass der idiosynkratische Sound von Hautzinger und Dörner nicht auf diese Musikerpersönlichkeiten beschränkt bleiben muss, sondern sich erweitern und von anderen Musikern aufgegriffen werden kann. Gerade weil es nicht um den Effekt geht, sondern um Beharrlichkeit und Kompromisslosigkeit und die innere Freiheit, die sich darin betätigt, ist ihr Sound so markerschütternd.

(Nozart 08)